Posted by on Lipiec 13, 2016

Na czym ludziom w życiu najbardziej zależy?

Powiecie na pieniądzach, zdrowiu, uczuciach, na pięknym domu…Ile osób, tyle odpowiedzi.

Tak, na pewno na tym wszystkim też, ale podstawową potrzebą każdego człowieka, od małego dziecka po staruszka, jest bycie wysłuchanym i traktowanym poważnie. Zgodzicie się ze mną?
Czy duży dom ma jakieś znaczenie, jeśli mieszkacie w nim z kimś, dla kogo jesteście niewidzialni?
Czy zdrowie fizyczne ma sens, gdy czujemy się odrzuceni, nieważni, niewysłuchani?
A pieniądze? Czy pójdziecie robić zakupy w najtańszym sklepie w okolicy, jeśli sprzedawca nie będzie okazywał Wam szacunku i będzie Was traktował jak kogoś, dla kogo nie warto odstawić filiżanki z kawą, żeby podejść do kasy?
Czy pomoc Wam udzielona będzie miała znaczenie, jeśli będziecie czuć, że się nie liczycie, że się Was nie szanuje, a ktoś pomaga Wam tylko dla dobrej reklamy albo „bo tak wypada”?

Tak samo jak w życiu, tak jest w przypadku kontaktu firmy z klientem.
Każdy klient, ten „duży”, „wieloletni” i ten „jednorazowy”, ten za 10 000zł i ten za 100zł chce się czuć wysłuchany i traktowany poważnie.
Każdy powinien być tak traktowany, jak klient największy i przynoszący najwięcej pieniędzy.
Jeśli nie możesz czegoś zrobić, powiedz jasno dlaczego. Jeśli możesz, wysłuchaj, doradź, znajdź czas na odpisanie na maila.

Czy to jest łatwe?
Każdy z nas wie (i przedsiębiorca, i klient), że nie zawsze.
Często, szczególnie w przypadku konfliktu i pretensji, trudno jest wysłuchać drugą stronę. Czasami po prostu mamy zły dzień. Czasami potrzeba nam trochę czasu na uspokojenie atmosfery.
(Jeśli jesteś klientem, pamiętaj proszę, że przedsiębiorca, to też człowiek tak jak Ty. Też musi utrzymać rodzinę i ma prawo do odpoczynku po pracy. Może być w terenie i nie mieć możliwości od razu odpowiedzieć.)

Jest jednak zasada, obustronna, jeśli nie wiesz jak się zachować, zachowaj się wobec drugiej osoby tak, jakbyś sam chciał być potraktowany.
Tak więc słuchaj, traktuj poważnie i szanuj.